FANDOM

Key art the simpsons1
Poszukiwanie Ten artykuł dotyczy animowanego serialu komediowego.

Czy poszukujesz strony o rodzinie o tej samej nazwie?

Simpsonowie (ang. The Simpsons) – amerykański animowany serial komediowy stworzony przez Matta Groeninga (twórcę Futuramy) i emitowany na stacji FOX. Jest satyrycznym spojrzeniem na amerykański styl życia oraz kulturę. Akcja toczy się głównie wokół mieszkającej w Springfield rodziny Simpsonów: Homera, Marge, Barta, Lisy i Maggie. Serial jest produkowany bez przerwy od roku 1989.

Do tej pory wyemitowano łącznie 28 sezonów. Premierowy odcinek kolejnego, już 29 sezonu serialu pojawił się na antenie jesienią 2017 roku.

HistoriaEdytuj

W latach 1987-1988 w programie The Tracey Ullman Show emitowane były odcinki krótkometrażowe Simpsonów. Wyemitowano ich łącznie 48.

W roku 1989 wyprodukowano 13 pierwszych odcinków serialu, których premiera na stacji FOX była zaplanowana na jesień. Z racji tego, że przesunięto ją na 17 grudnia, twórcy jako pierwszy postanowili wyemitować odcinek o tematyce świątecznej - "Simpsons Roasting on an Open Fire". Odcinek pierwszy, "Some Enchanted Evening", wyemitowano jako ostatni, co było spowodowane problemami technicznymi.

W roku 1990 wyprodukowano sezon 2. W każdym kolejnym roku powstawały nowe sezony zawierające ponad 20 odcinków. Ich premiera odbywała się jesienią.

W roku 1990 TVP Katowice jako pierwsza polska stacja rozpoczęła emisję Simpsonów. Odcinki były jednak retransmitowane z brytyjskiej stacji Sky One. Po premierze sezonu 1 nadawanie zostało zakończone, ponieważ okazało się nielegalne. W latach 1993-1995 sezony 1, 2 i 3, a także parę odcinków 4 wyemitowała stacja TVP1 z lektorem Janusza Szydłowskiego. Następnie w latach 1999-2003 Fox Kids wyemitował około 10 sezonów, aczkolwiek w wersji okrojonej i z lektorem Tomasza Knapika.

W 2007 roku po zakończeniu produkcji sezonu 18 swoją premierę miał film animowany Simpsonowie: Wersja kinowa, który trafił do polskich kin w wersji z dubbingiem i napisami. Kilka miesięcy wcześniej Canal+ wyemitował pierwsze trzy sezony wypożyczone od TVP1, potem sezony 17 i 18, a następnie zaczął ponownie od pierwszego odcinka (od sezonu czwartego do osiemnastego w wersji lektorskiej z Januszem Szydłowskim). We wrześniu 2008 w wersji z dubbingiem wszystkie odcinki serialu wyemitowała stacja TV Puls.

16 stycznia 2015 roku emisję Simpsonów rozpoczęła stacja Fox Comedy.