FANDOM

Moe Szyslak
1 Moe Szyslak
Płeć Mężczyzna
Włosy Czarne (sezon 1-2),
siwe (od sezonu 3)
Zawód Właściciel Tawerny Moe
Rodzina

Rodzice: Pani Szyslak i Yeti

Pierwszy występ "Gwiazdka Simpsonów"
Głosu użycza Hank Azaria

Moammar[1] "Moe" Szyslak – właściciel oraz barman Tawerny Moe, której stałym bywalcem jest m.in. Homer Simpson.

BiografiaEdytuj

Dojrzewający Moe

Dojrzewający Moe

Moe Szyslak urodził się 24 listopada. Prawdopodobnie wyemigrował z Holandii do Stanów Zjednoczonych[2] lub urodził się w Indianie. Przez pewien czas był wychowywany przez swojego ojca w okolicach Mount Everest[3]. Mimo że Moe był synem Yeti, nie przypominał go z wyglądu od samego początku. Był chłopcem przeciętnej urody, aż do momentu kiedy oszpecił go słoń biorący udział w paradzie pana Burnsa. Pod wpływem nacisku stopy zwierzęcia twarz Moe zniekształciła się i pozostała taka na zawsze[4].

Moe bokser

Moe jako bokser

Otwarcie Tawerny Moe

Zaproszenie na otwarcie tawerny

W dzieciństwie Moe został porzucony przez rodziców, którzy zostawili go na obozie i nigdy po niego nie wrócili. Właśnie w tym okresie po raz pierwszy stał się ofiarą żartu telefonicznego: Marge zadzwoniła do niego, pytając o Elvisa Jaggera Abdula-Jabbara (tak jej się przedstawił Homer). Moe uznał to za głupi żart i ze złością odłożył słuchawkę[5].

Kiedy Moe osiągnął dojrzałość, przez pewien czas był bokserem, wszyscy nazywali go wówczas "Cudowny Kid", "Kid Postawny", "Kid Makabra" albo "Kid Moe". Nie osiągnął sukcesu w sporcie ze względu na politykę oraz 40-krotny knock-out[6].

W latach 70. Moe założył własną tawernę. Początkowo był to bar z najlepszymi kieliszkami w mieście, jednak szybko zostały one stłuczone przez samego właściciela[7]. Stopniowo stan baru się pogarszał, a Moe z każdym rokiem stawał się coraz bardziej zgorzkniały. Od 1979 do baru nie zajrzała żadna klientka[8].

OsobowośćEdytuj

Fotogeniczny Moe

50 Twarzy Moe'ego

Moe jest właścicielem oraz jedynym pracownikiem baru, który nosi jego imię. Stałym bywalcem tawerny jest Barney Gumble, a zaraz po nim Homer i jego koledzy z pracy: Lenny i Carl. Moe jest bardzo skąpy i pazerny, odmawia klientom darmowych drinków i wyrzuca ich z lokalu, jeśli nie mają pieniędzy. Z tego względu zajmuje się również brudnymi interesami, w tym handlem zagrożonymi gatunkami zwierząt, które przechowuje w piwnicy[9][10]. Skrycie zależy mu, żeby jego klienci pili jak najwięcej, by mieli jak największy rachunek. Dla przykładu, obecnie rachunek Barneya wynosi ponad 14 miliardów dolarów. Kiedy Homer pyta się Moe, dlaczego zniknęły rzutki, barman odpowiada mu, że gdy ludzie dobrze się bawią, to mniej piją[11]. Jednym z jego najczęstszych utrapień w barze są żarty telefoniczne, które płata mu Bart Simpson.

Moe samobójca

Moe próbuje się powiesić

Moe nie ma szczęścia w życiu oraz w miłości, prawdopodobnie przez swoje specyficzne podejście do kobiet. Jest skrycie zakochany w Marge i zawsze próbuje wykorzystać sytuację, gdy między nią i Homerem się nie układa. Samotność często doprowadza go do prób samobójczych, zawsze nieudanych. Prawdopodobnie to właśnie osamotnienie i przykre doświadczenia z dzieciństwa są przyczyną jego krótkich, acz gwałtownych ataków agresji i niekontrolowanych zachowań.

Moe czyta dzieciom

Moe wzrusza się, czytając dziewczynce książkę w szpitalu

Mimo licznych wad Moe jest osobą bardzo sentymentalną, a swoje prawdziwe uczucia stara się ukryć przed innymi. Jest bardzo miły dla swojego kota i szczurów zamieszkujących jego tawernę, zaś w każdą środę czyta bezdomnym[12] i chorym dzieciom. Ponadto jest bardzo przywiązany do swojego słoja z jajkami. Kiedy pilnuje Maggie, okazuje się, że jest świetnym opiekunem[13]. W innym odcinku Lisa odkrywa, że ma niezwykły talent poetycki[14].

Moe serwuje swoim klientom głównie piwo, w związku z czym nie ma zbyt dużej wiedzy o innych alkoholach. Pewnego razu podaje Homerowi i Marge dwa kieliszki francuskiego wina z 1886 roku za jedynie 4 dolary[15].

CiekawostkiEdytuj

  • Mimo że Moe jest synem Yeti, w odcinku "Walking Big & Tall" widoczny jest na zebraniu wraz z mężczyzną, który bardzo przypomina go z wyglądu. Nie wiadomo, który z nich jest jego prawdziwym ojcem, zważywszy na fakt, że jego matka nie była pewna, czyim synem jest Moe[16].
  • Chociaż Moe prowadzi tawernę, sam nie przepada za piwem.
  • Odpychający wygląd sprawia, że dzieci często nazywają go trollem[17].
  • Numer telefoniczny Tawerny Moe to "Smithers" pisane z numeru telefonu, więc prawdopodobnie [tel: 763-83277 763-83277].
  • Moe jest biegły w chińskim.

PrzypisyEdytuj