FANDOM

Lisa Simpson
Lisa Simpson
Płeć Kobieta
Włosy Blond
Wiek 8
Zajęcie Uczennica Szkoły Podstawowej w Springfield
Rodzina

Dziadkowie: Abraham Simpson i Clancy Bouvier
Babcie: Mona Simpson i Jacqueline Bouvier
Ciotki: Patty i Selma
Rodzice: Homer i Marge Simpson
Brat: Bart Simpson
Siostra: Maggie Simpson

Pierwszy występ "Gwiazdka Simpsonów"
Głosu użycza Yeardley Smith

Lisa Marie Simpson – najstarsza córka Homera i Marge Simpsonów oraz jedna z głównych bohaterek serialu. Ma starszego brata Barta i młodszą siostrę Maggie. W amerykańskiej wersji Simpsonów głosu użycza jej Yeardley Smith.

Lisa jest niezwykle charyzmatyczną i błyskotliwą dziewczynką. Już jako ośmiolatka dokonuje wyjątkowych rzeczy, a swoimi zdolnościami przewyższa większość dzieci z miejscowej szkoły. Wielokrotnie prowadzi to do odrzucenia ze strony rówieśników.

Lisa jest również uzdolniona muzycznie, potrafi świetnie grać na saksofonie i gitarze. Uwielbia jazz i blues, jej ulubiony album muzyczny to Birth of the Cool Milesa Davisa. Swoją pasję do muzyki dzieliła niegdyś z Murphym Krwawiące Dziąsła, który był dla niej przyjacielem i mentorem. W odcinku "'Round Springfield" muzyk umiera, a Lisa bardzo mocno to przeżywa.

Dziewczynka jest także buddystką i wegetarianką. Lubi wypowiadać się na tematy historyczne, filozoficzne i naukowe. Udziela się w stowarzyszeniu P.T.E.T.A. (Pre-Teens for the Ethical Treatment of Animals). Jej ulubionym zwierzęciem jest kucyk, a lalką Malibu Stacy.

BiografiaEdytuj

Lisa Simpson

W przeciwieństwie do większości mieszkańców Springfield Lisa przejmuje się tym, co aktualnie dzieje się na świecie i ma wyrobioną opinię na ten temat. Podobnie jak żeńska część rodziny Simpsonów jest nieprzeciętnie inteligentna i przesadnie ambitna.

Lisa głęboko ceni sobie uczciwość, co udowadnia, przyznając się do oszustwa na teście ze znajomości lektury O czym szumią wierzby?[1]. Bardzo często dowodzi, że ma buntowniczą naturę i nie boi się sprzeciwiać z góry ustanowionym normom społecznym.

Lisa na kucyku

Lisa na kucyku

Jej bunt przeciwko pewnym zjawiskom jest zwykle konstruktywny, aczkolwiek nieraz by osiągnąć swój cel, Lisa bywa kapryśna, apodyktyczna, a nawet fałszywa. Kiedy jest przekonana o swojej racji, nie chce przyjąć do wiadomości, że może ją mieć ktoś inny. W chwili, gdy zostaje wegetarianką, sprzeciwia się przyjęciu Homera z udziałem barbecue i demonstracyjnie je przerywa[2].

W wielu odcinkach pokazuje, że lubi łamać ustanowione zasady, a przy tym się wyróżniać. Z dumą ogłasza, że jest dziewczyną i chce grać w football, jednak kiedy okazuje się, że do drużyny należą również inne dziewczynki, wyraża swoją niechęć do sportu, w którym piłka robiona jest ze świńskiej skóry. Następnie zostaje uświadomiona, że piłka jest syntetyczna. Pozbawiona argumentów nie przyznaje się do błędu, lecz ucieka z płaczem z boiska[3].

Lisa i Malibu Stacy

Lisa bawiąca się Malibu Stacy

Pomimo wysokiego ilorazu inteligencji Lisa przejawia zachowania typowe dla osób w jej wieku. Gdy udaje jej się przekonać Homera, że dojedzie autobusem do całkowicie obcego sobie miejsca, gubi się w mieście i nie może znaleźć drogi powrotnej[4]. Ma wymyśloną przyjaciółkę o imieniu Rachel Cohen, która jest Żydówką i studiuje na Brandeis University. Tak jak niemal każde dziecko uwielbia kucyki, lalki, jest uzależniona od telewizji i bez przerwy rywalizuje ze swoim bratem.

W jednym z odcinków dołącza do szkoły tanecznej, lecz nie potrafi naśladować ruchu innych tancerek. Biorąc przykład z baletnic, zaczyna palić papierosy. Homer bezskutecznie próbuje temu zapobiec, jednak Lisa przezwycięża uzależnienie przy pomocy plastrów nikotynowych z Hello Kitty[5].

W odcinku "The Girl Who Slept Too Little", kiedy tuż obok domu Simpsonów wybudowany zostaje cmentarz, Lisie zaczynają śnić się koszmary. Postanawia zmierzyć się ze strachem, spędzając noc na cmentarzysku.

WyglądEdytuj

Lisa w konkursie piękności

Twarz Lisy z bliska

Dwie najbardziej charakterystyczne cechy wyglądu Lisy to naszyjnik ze sztucznych białych pereł oraz czerwona sukienka. Podobnie jak młodsza siostra posiada najeżone żółte (blond) włosy.

Wiele cech fizycznych odziedziczyła po ojcu, w tym między innymi pulchne palce, które odbierają jej szansę na karierę muzyka[6]. Okazjonalnie nosi różową sukienkę, kokardę oraz kapelusz. Najczęściej w ten sposób ubiera się idąc do kościoła, na przyjęcia i wszelkiego rodzaju uroczystości. Dziewczynka ma również niewidzialny aparat na zęby Calvina Kleina[7].

IntelektEdytuj

Iloraz inteligencji Lisy wynosi 159. Dziewczynka uczestniczy w spotkaniach organizacji takich jak PETA czy Mensa. Od zawsze była samodzielna, potrafiła się sobą zająć, nawet gdy była małym dzieckiem.

Lisa w bibliotece

Lisa w bibliotece

Bardzo szybko się uczy, w ciągu kilku lekcji opanowuje język włoski[8] i jazdę konną[9], błyskawicznie rozwiązuje krzyżówki[10], uwielbia czytać książki oraz interesuje się każdą dziedziną wiedzy. Trudność sprawiają jej jedynie niektóre dyscypliny sportowe, aczkolwiek w odcinku "Lisa on Ice" dziewczynka odkrywa, że ma talent do gry w hokeja.

W razie strajku nauczycieli przygotowany ma specjalny zestaw, który jest w stanie zastąpić jej szkołę na pewien czas. Zaczyna panikować, kiedy nie potrafi znaleźć więcej niż dwóch synonimów do słowa uspokoić się. Nie może wytrzymać bez szkoły do tego stopnia, że zaczyna prosić Marge, aby ją oceniła oraz wymyśla maszynę, która działa non-stop i chodzi coraz szybciej[11].

PoglądyEdytuj

Lisa na okładce Gourmez

Lisa na okładce magazynu

Lisa ma na ogół liberalne poglądy polityczne i uważa, że wszyscy ludzie są równi. Jest wegetarianką i popiera akcję Free Tibet. Stoi po stronie demokracji, podczas wyborów na gubernatora Springfield popiera przedstawicielkę partii demokratycznej, Mary Bailey.

Po skomercjalizowaniu kościoła chrześcijańskiego przez reklamodawców zostaje buddystką. W jednym z odcinków dziewczynka przechodzi na wegetarianizm oraz przysięga Paulowi McCartney’owi, że już nigdy nie zje żadnego zwierzęcia.

Muzyczne zdolnościEdytuj

Lisa ma ogromny talent muzyczny. Potrafi śpiewać oraz grać na wielu instrumentach, wliczając w to saksofon barytonowy, gitarę basową, elektryczną, akordeon oraz pianino. Bardzo możliwe, że swoje zdolności zawdzięcza Homerowi, który w młodości założył dwa zespoły muzyczne.

Kulisy śmiechuEdytuj

Lisa w odcinkach krótkometrażowych

Lisa we wczesnych odcinkach

Matt Groening wymyślił rodzinę Simpsonów w drodze do biura Jamesa L. Brooksa. Początkowo miał mu przedstawić serię animowanych odcinków krótkometrażowych opartych na komiksie Life in Hell, lecz zdał sobie sprawę, że będzie musiał tym samym zrzec się praw autorskich. Na szybko obmyślił parodię dysfunkcyjnej rodziny, którą wzorował na swojej (Lisę nazwał między innymi tak samo jak swoją siostrę). Dziewczynka pojawiła się na antenie po raz pierwszy 19 kwietnia 1987 roku w krótkometrażowym odcinku "Good Night".

Lisa - pop art

Rolę Lisy miała otrzymać Nancy Cartwright, lecz producenci serialu stwierdzili, że jej głos lepiej odwzorowuje postać Barta. Tymczasem Yeardley Smith, która brała udział w przesłuchaniu na brata Lisy, zaproponowano rolę dziewczynki. W ten sposób aktorki zamieniły się postaciami i do dziś użyczają głosu obojgu rodzeństwa.

W odcinkach krótkometrażowych Lisa była żeńskim odpowiednikiem Barta i zachowywała się niemal tak samo jak brat. W trakcie produkcji serialu Lisa stawała się coraz bardziej inteligentną oraz emocjonalną postacią. Wiele odcinków poświęconych dziewczynce skupia się na jej wrażliwej naturze; jeden z nich to "Moaning Lisa". Pomysł na odcinek podsunął James L. Brooks, który chciał w ten sposób podkreślić charakter Lisy oraz udowodnić, że Simpsonowie poruszają również problemy pojawiające się w prawdziwym życiu.

CiekawostkiEdytuj

Lisa z brązowymi włosami

Lisa z brązowymi włosami

  • Lisa jest ulubionym dzieckiem Simpsonów, choć nie była planowana, podobnie jak reszta jej rodzeństwa.
  • W odcinku "She of Little Faith" Lisa zostaje buddystką.
  • Swoje urodziny obchodzi 9 maja, czyli w tym samym dniu co James L. Brooks, producent serialu.
  • Jej e-mail to smartgirl63_\@yahoo.com.
  • Jest jedynym dzieckiem Simpsonów, które pojawiło się w każdym odcinku serialu.
  • Dopóki nie została wegetarianką, jej ulubioną potrawą były smażone krewetki.
  • Ma szaroniebieskie oczy, 130 cm wzrostu i waży 30 kg.
  • Jest uczulona na pyłek kwiatów.
  • Jej iloraz inteligencji różni się w co poniektórych odcinkach (156 w "Homer's Enemy", 159 w "Smart and Smarter" oraz 167 w "They Saved Lisa's Brain").
  • W odcinku "To Surveil With Love" farbuje się na brązowo, żeby przełamać stereotyp o blondynkach.
  • W jednym z odcinków pobiera lekcje języka włoskiego u Milhouse'a.
  • Jej imię pochodzi od nazwy pociągu, w którym Marge i Homer obchodzili swoją pierwszą rocznicę ślubu[12].
  • Według TV Guide Lisa i Bart zajmują 11 miejsce w rankingu 50 najlepszych postaci animowanych.

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki