FANDOM

Charles Montgomery Burns
446px-Montgomery Burns.png
Płeć Mężczyzna
Włosy Siwe, dawniej brązowe
Wiek 104[1][2][3]
Zawód Właściciel Elektrowni Jądrowej w Springfield
Rodzina

Dziadkowie: Wainwright Montgomery Burns i Evelyn Graycomb
Rodzice: Clifford Burns i Daphne Burns
Rodzeństwo: George Burns i 10 nieznanych dzieci
Syn: Larry Burns

Pierwszy występ "Gwiazdka Simpsonów"
Głosu użycza Harry Shearer

"Doskonale!"
― Powiedzonko Burnsa

Charles Montgomery Plantagenet Schicklgruber Burns, znany także jako Pan Burns, Monty Burns lub po prostu Burns – główny antagonista serialu Simpsonowie. Jest szefem Homera Simpsona. W amerykańskiej wersji serialu Burnsowi głosu użycza Harry Shearer.

Burns jest aktualnie najstarszym oraz najbogatszym mieszkańcem Springfield. Posiada wiele przedsiębiorstw, a w tym elektrownię atomową, w której pracują m.in. Homer Simpson, Carl Carlson i Lenny Leonard. Należy również do partii republikańskiej. Miesięcznik Forbes oszacował wartość jego majątku na 16,8 miliardów dolarów.

W przeszłości majątek Burnsa był wielokrotnie większy, jak się bowiem dowiadujemy z odcinka "The Trouble with Trillions", Burns był posiadaczem jedynego na świecie banknotu o nominale biliona dolarów, wydrukowanego na polecenie prezydenta Trumana tuż po wojnie, a przeznaczonego na pomoc finansową dla zniszczonej Europy.

W odcinku "The Burns and the Bees" majątek Burnsa wynosi niewiele ponad miliard. Kiedy pszczoły Lisy nieumyślnie niszczą jego nowo wybudowany stadion, zostaje mu mniej niż miliard dolarów z powodu strat finansowych. Zostaje przez to zdegradowany z Klubu Miliarderów do Klubu Milionerów.

BiografiaEdytuj

Rodzeństwo Burnsa.jpg

Rodzina pana Burnsa

Data urodzin pana Burnsa do dziś pozostaje zagadką. W jednym z odcinków twierdzi, że przyszedł na świat w 1890, co sugerowałoby, że ma sto lat, aczkolwiek w większości przypadków jest aż o cztery lata starszy.

Choć co do tego są wątpliwości, Burns najprawdopodobniej urodził się 15 września 1886 roku. Jest to najbardziej wiarygodna data, zważając na fakt, że "czas teraźniejszy" w serialu to rok 1990.

DzieciństwoEdytuj

Mały Burns.png

Mały Burns ze swoim pluszowym misiem, Bobo

Jako drugi najmłodszy z dwanaściorga dzieci Clifforda i Daphne Burnsów mały Charles dorastał u boku swych kochających, acz ubogich rodziców. Był tak radosny, że pieszczotliwie wołali na niego "Happy".

Pewnego zimowego dnia przed skromny dom Burnsów zajechała limuzyna zamożnego przedsiębiorcy. Charles miał do wyboru opuścić rodzinny dom, by zamieszkać z wyzutym z miłości miliarderem, lub pozostać z kochającą rodziną. Bez wahania wybrał pierwszą opcję i odjechał w siną dal z nowym opiekunem, pozostawiając nawet swojego ukochanego misia, Bobo. Cliffordowi i Daphne został jeszcze młodszy syn, George Burns[4].

Na jego decyzję mogły wpłynąć dwa wydarzenia związane z rodzicami: brak wsparcia ze strony matki podczas nieudanego występu przed tłumem ludzi[5] oraz spalenie wytwórni ulubionych komiksów przez ojca[6].

Burns z dziadkiem.png

Burns i Wainwright badają zawartość kieszeni niewdzięcznego pracownika

Nieczuły bogacz okazał się wprawdzie rasistowskim dziadkiem Charlesa, Wainwrightem Montgomerym Burnsem – właścicielem "pierwotnej elektrowni", której pracownicy dosłownie rozbijali atomy[7]. Wainwright był niewątpliwie odpowiedzialny za wychowanie wnuka na swoje podobieństwo. Z miłego, wesołego dziecka przemienił go w zimną, bezduszną bestię, jaką sam był. Ochrzcił go nawet swoim drugim imieniem, by od tej pory nazywał się Charles Montgomery Plantagenet Schicklgruber Burns. Starsze rodzeństwo pana Burnsa spotkał przykry los (upadek z konia, w większości przypadków zatrucie ziemniakiem), przez co stał się jedynym dziedzicem rodzinnej fortuny[8].

Studenckie lataEdytuj

Burns na studiach.jpg

Monty Burns na zjeździe absolwentów

Monty Burns uczęszczał na Uniwersytet Yale, gdzie studiował między innymi biznes i naukę, grał w drużynie piłki nożnej oraz ćwiczył "boks eteryczny"[9]. Studia ukończył w 1914 roku.

Przez parę lat pan Burns przebywał w stolicy Francji, gdzie zakochał się w kobiecie o imieniu Lyla. W pewnym momencie Monty postanowił jej się oświadczyć, jednak Lyla odrzuciła jego propozycję, uważając go za osobę podłą i pozbawioną skrupułów[10].

W 1939 roku w dwudziesty piąty zjazd absolwentów Yale spotkał swoją nieodwzajemnioną miłość, Mimsy Bancroft, oraz jej atrakcyjną córkę, Lily. Po zgromadzeniu Monty i Lily poszli do kina na film Przeminęło z wiatrem, a potem wkradli się do pobliskiego muzeum, gdzie dali upust swojej miłości. Lata później Burns dowiaduje się o Larrym, który jest jego synem z tego oto nieślubnego związku[11].

II wojna światowaEdytuj

Burns jako żołnierz.jpg

Burns jako żołnierz

Podczas II wojny światowej Burns został zdegradowany do stopnia szeregowego za uczestnictwo w miłosnym skandalu oraz utrudnianie śledztwa w sprawie J. Edgara Hoovera, po czym trafił do jednostki sierżanta Abrahama Simpsona. W jednym z odcinków dowiadujemy się, że był także członkiem hitlerowskiej formacji militarnej (SS)[12]. Jest dumny z faktu, że robił pociski dla nazistów i twierdzi, iż były lepsze nawet od tych przygotowanych przez Oskara Schindlera[13].

Burns i Abe.jpg

Burns i Abe

Jako członek oddziału Latającej Diabloryby był świadkiem bitwy w Ardenach w 1944 (choć większość czasu próbował upozorować swoją śmierć) oraz wielu innych batalii. Zdemaskował próbę zabójstwa Adolfa Hitlera przez sierżanta Simpsona, a Abe mimo wszystko uratował mu życie. W ostatnich dniach wojny, podczas okupacji jednego z niemiecki zamków, Burns znalazł drogocenne dzieła sztuki. Członkowie oddziału postanowili zawrzeć umowę, na mocy której ostatni żyjący spośród nich miał zostać właścicielem wszystkich malowideł. Wcześniej zadbano o to, aby nikt nie znał dokładnego położenia obrazów i nie zgarnął ich przedwcześnie.

Po latach Burns w celu zdobycia dzieł sztuki próbuje zabić Abe'a, jednak jego plany spełzają na niczym, a niehonorowa gra zostaje ukarana pozbawieniem dostępu do bogactw. Arcydzieła trafiają w ręce Simpsonów, lecz w ostatniej chwili przyjeżdża po nie niemiecki arystokrata, będący potomkiem właścicieli skarbu[14].

Po II wojnie światowejEdytuj

Burns i prezydent Truman.JPG

Prezydent Truman i Burns ściskający sobie dłonie

Tuż po wojnie prezydent Truman przekazał Burnsowi banknot o nominale biliona dolarów, przeznaczony na pomoc finansową dla zniszczonej Europy. Burns, jako "najbogatszy, a więc najbardziej godny zaufania obywatel USA", miał dostarczyć ten banknot do Francji, lecz wolał go sobie przywłaszczyć. Banknot był jego własnością przez dłuższy czas, jednakże w trakcie pobytu na Kubie zarekwirował go Fidel Castro[15].

Przed nabyciem elektrowni Burns zajmował się biochemią oraz bioterroryzmem. W latach 60. został zarządcą laboratorium biologicznych zarazków, które uległo zniszczeniu za sprawą hipisowskiej grupy Mony Simpson[16].

Burns w latach 70.jpg

Burns ujeżdżający słonia na paradzie w latach 70.

W latach 70. Burns objął w posiadanie Elektrownię Jądrową w Springfield. Podczas parady promującej nową fabrykę, powołując się na wspomnienia Marge Simpson, sprawiał dobre wrażenie i wydawał się sympatyczną osobą. W trakcie uroczystości obiecywał wszystkim tanią energię oraz mnóstwo miejsc pracy, lecz żadnej z obietnic nie dotrzymał[17].

Burns i mały Waylon.jpg

Burns trzymający małego Waylona

W przeszłości Burns wielokrotnie rozstał się z elektrownią. Kiedyś przekazał ją w ręce niemieckich przedsiębiorców, innym razem utracił fabrykę z powodu zakładu z Bogatym Teksańczykiem, jednak w każdej z tych sytuacji potrafił znaleźć sposób, aby ją odzyskać.

Po heroicznym czynie wiernego asystenta i przyjaciela miliardera, który po naprawieniu reaktora zginął wskutek napromieniowania, Burns przygarnął oraz poniekąd wychował jego syna. Do dziś jest nieświadom uczucia, jakie przez lata żywił do niego Waylon Smithers Junior.

Burns dożył ponad stu lat i aktualnie jest najstarszym mieszkańcem Springfield.

OsobowośćEdytuj

Burns.gif

Postać Burnsa nawiązuje do stereotypowych amerykańskich przedsiębiorców, dla których znaczenie mają jedynie dobra materialne, a jedyną rzeczą, jakiej pożądają bardziej od pieniędzy, jest władza. Miliarder zachowaniem przypomina typowych pracodawców, którzy nie posiadają za grosz szacunku dla swoich podwładnych i uważają ich jedynie za narzędzia do pracy. Nie potrafi zapamiętać imienia ani jednego ze swoich pracowników, a w szczególności Homera, z którym bez przerwy ma do czynienia. Jest obojętny wobec łamania podstawowych praw człowieka oraz zasad bezpieczeństwa w elektrowni.

Niesamowicie skąpy i chciwy, gromadzi niewyobrażalne bogactwa. Pomimo znacznej sumy pieniędzy nigdy nie oddał datku na cel charytatywny, a każdego, kto go o to poprosił, poszczuł psami.

Bogactwa Burnsa.JPG

Bogactwa Burnsa

Burns uwielbia pomiatać swoim asystentem, Waylonem Smithersem, który bez zastanowienia spełnia wszystkie jego zachcianki.

Jest zły do szpiku kości, którego najprawdopodobniej nie ma. Niczym rozpieszczone dziecko zawsze dostaje to, czego chce. Nie dba o innych, co udowadnia zajmując dwa miejsca w kapsule ratunkowej podczas katastrofy w elektrowni oraz w wielu innych przypadkach.

Rzadko wykazuje ludzkie odruchy, aczkolwiek z czasem staje się bardziej ekscentryczny aniżeli nikczemny. W chwili, w której traci władzę lub majątek, okazuje się bezbronnym starcem, który zaczyna przejawiać cechy miłej, troskliwej osoby[18][19].

Mówi w starodawnym, często niezrozumiałym dla otoczenia żargonie. Używa wyszukanych słów, których my nie jesteśmy w stanie pojąć przed dokładniejszą lekturą słownika staroangielskich wyrażeń.

Burns i Homer.JPG

Burns i Homer uciekający z miasta starym Stutz Bearcat

W życiu codziennym stosuje przestarzałe techniki znane jeszcze z czasów epoki wiktoriańskiej. Wierzy we frenologię, pisze za pomocą pióra, robi zdjęcia antycznym aparatem, posiada maczugę służącą do samoobrony, nie przestrzega współczesnych zasad ruchu drogowego, a podczas jazdy swoim Stutz Bearcat z 1936 roku ma strój kierowcy noszony za czasów epoki edwardiańskiej[20]. Jego prawo jazdy wygasło w 1909 roku[21]. Odbiera telefon w ten sam sposób, co jego wynalazca, Alexander Graham Bell, który po podniesieniu słuchawki po raz pierwszy zawołał: "Ahoy, Hoy?"[22][23].

Zdaje się być nieświadomym tego, co aktualnie dzieje się na świecie. Często mówi o osobach zmarłych, jakby jeszcze żyły, wliczając w to Ala Jolsona, Tallulah Bankhead, Louise Brooks, Honusa Wagnera, Capa Ansona i Mordecaia "Three Fingers" Browa.

Prawo jazdy Burnsa.jpg

Prawo jazdy Burnsa

Nie ma pojęcia, że Fidel Castro jest aktualnym reprezentantem Kuby, Syjam od 1949 roku jest Tajlandią, Prusy zostały przyłączone do Cesarstwa Niemieckiego, Port Lotniczy Idlewild zmienił nazwę, baseballowa drużyna Negro została rozwiązana, ptaki dodo wymarły, a Joe DiMaggio nie jest debiutantem (pomijając fakt, że od dawna nie żyje). Na przyjęciu myli zespół The Ramones z The Rolling Stones. Telewizję nazywa radiem obrazkowym. Nie zdaje sobie sprawy z istnienia recyklingu, straży pożarnej, lodów (które nazywa "mrożonym kremem"), automatów, klubów ze striptizem i angielskiego słowa "into". Nie potrafi rozróżnić ketchupu od catsupu (choć to to samo). Zagadując młodą kobietę, oferuje jej grę na klawikordzie oraz zaprezentowanie kolekcji stereoptikonowych zdjęć z czasów wojny krymskiej[24].

ZdrowieEdytuj

Burns duszący Homera.jpg

Burns duszący Homera

Burns ma poważne problemy zdrowotne i cierpi na niemal wszystkie fizyczne dolegliwości. Często balansuje na granicy między życiem a śmiercią. Obecnie Burns posiada wszystkie istniejące choroby, jednak utrzymują się one w odpowiedniej równowadze, gdyż wszystkie zaatakowały jego organizm w tej samej chwili. Dowiedziawszy się o tym, miliarder uznaje, że jest niezniszczalny, aczkolwiek zaszkodzić mu może nawet lekki wiaterek[25].

Słaby fizycznie, ma duże trudności z wykonywaniem prostych czynności, takich jak zmiażdżenie owada, zgniecenie kartki papieru czy pokazanie podniesionego kciuka. Jest na tyle mizerny, że potrafi go przewrócić podmuch wiatru, mrówka lub przybicie z kimś piątki. Waga pasty umieszczonej na szczoteczce do zębów jest w stanie go przeważyć[26]. Ma zgarbioną postawę, a budową ciała przypomina modliszkę. Lata pracy w elektrowni jądrowej zapewniły mu "zdrową" zieloną poświatę i bezpłodność.

Grupa krwi Burnsa to 00-[27].

Medyczne zabiegiEdytuj

Co piątek pan Burns przechodzi serię zabiegów, by odwlec śmierć o kolejny tydzień. W skład leczenia wchodzi: nastawienie kręgosłupa, podanie kropli do oczu i leków przeciwbólowych oraz bolesne szorowanie wiązadeł głosowych. Po całej procedurze Burns jest "nieco zdezorientowany", a swoim zachowaniem oraz wyglądem przypomina przybysza z innej planety[28].

Organizacje i przedsięwzięciaEdytuj

The Burns and the Bees.jpg

Burns w Klubie Miliarderów

Pan Burns jest członkiem wielu różnych organizacji. We wczesnych latach studenckich należał do klubu "Czaszki i kości". Podczas II wojny światowej trafił do batalionu Abrahama Simpsona, Latającej Diabloryby. Był także członkiem Kamieniarzy oraz Starożytnego Stowarzyszenia "Precz z Homerami"[29]. Jest głową republikańskiej partii w Springfield. Przez pewien czas przewodził krótko istniejącemu odłamowi religijnemu[30].

Dawniej należał do Klubu Miliarderów, gdzie podczas zakładu z Bogatym Teksańczykiem wygrał drużynę koszykówki Austin Celtics. Podczas kolejnego zgromadzenia klubowiczów odkryto, że Burns nie jest już miliarderem, w wyniku czego został zdegradowany do Klubu Milionerów[31]. W kolejnych odcinkach dowiadujemy się, że Burns odzyskał część straconego majątku.

W jednym z odcinków kandyduje na gubernatora Springfield, jednak Marge niweczy jego szanse na wygraną z pomocą trójokiej ryby[32].

Wstąpił do wolnomularzy, zanim to było modne[33].

CiekawostkiEdytuj

  • Jest w posiadaniu stroju, w którym został pochowany Charlie Chaplin[34].
  • Numer ubezpieczenia społecznego Burnsa to 000-00-0002[35].
  • Matt Groening ujawnił, że inspiracją dla postaci Burnsa był międzynarodowy magnat finansowy pochodzenia norweskiego, Fredrik Olsen.
  • Ma prawa autorskie do piosenki "White Christmas"[36].
  • Zna język niemiecki[37] i łacinę[38], zaś kilkuletni pobyt we Francji może sugerować, że w przeszłości opanował również podstawy języka francuskiego[39].
  • Był pasażerem Titanica[40].
  • W jednym z odcinków twierdzi, iż miejscem jego urodzenia jest Pangea, superkontynent istniejący na Ziemi ok. 180 milionów lat temu[41].
  • Podczas spisywania ostatniej woli podpisuje się jako Charles Montgomery Plantagenet Schicklgruber Burns, co sugeruje, że jest spokrewniony z Adolfem Hitlerem, który również należał do rodu Schicklgruber[42].
  • Jest dalekim kuzynem Homera Simpsona.
  • Znajduje się na 10 miejscu listy najbogatszych bohaterów fikcyjnych. Pierwszy jest Sknerus McKwacz.
  • Choć często ma styczność z Homerem, nigdy go nie pamięta. Paradoksalnie, gdy wybudził się ze śpiączki w odcinku "Who Shot Mr. Burns? (Part Two)", pamiętał tylko jego imię.

PrzypisyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki