FANDOM

Bart Simpson
Bart Simpson
Płeć Mężczyzna
Włosy Blond
Wiek 10
Zajęcie Uczeń Szkoły Podstawowej w Springfield
Rodzina

Dziadkowie: Abraham Simpson i Clancy Bouvier
Babcie: Mona Simpson i Jacqueline Bouvier
Ciotki: Patty i Selma
Rodzice: Homer i Marge Simpson
Siostry: Lisa i Maggie

Pierwszy występ "Gwiazdka Simpsonów"
Głosu użycza Nancy Cartwright

"Ay caramba!"
― Jedno z powiedzonek Barta

Bartholomew "Bart" Jo-Jo Simpson (ur. 1 kwietnia 1980), znany również jako Bartman lub El Barto – syn Homera i Marge Simpsonów, a także brat Lisy i Maggie.

W serialu głosu użycza mu amerykańska aktorka, Nancy Cartwright.

BiografiaEdytuj

Bart blackboard gag

Bart w szkole po lekcjach

Bart jest samozwańczym buntownikiem, który przez liczne wybryki zmuszony jest przesiadywać w szkole po lekcjach i pisać na tablicy po 100 razy: "Nie będę...". Dekoncentruje się przy wykonywaniu wielu czynności, przykładem może być rozwiązywanie równań algebraicznych. Od urodzenia miał skłonność do niemiłego zaskakiwania ludzi, w trakcie prześwietlenia ciężarnej Marge wypiął się na dr. Hibberta, a niecałe dziesięć minut po narodzinach podpalił krawat Homera[1].

Bart

Hobby Barta

Do zainteresowań Barta możemy zaliczyć oglądanie show Klauna Krusty'ego oraz kreskówki The Itchy & Scratchy Show, czytanie komiksów (zwłaszcza z Radioaktywnym), granie w gry wideo, płatanie psikusów oraz jazdę na deskorolce. Alternatywne formy spędzania czasu to wykonywanie sztuki ulicznej pod pseudonimem "El Barto" oraz częste odwiedzanie sklepów Kwik-E-Martu i The Android's Dungeon. Najlepszym przyjacielem Barta jest Milhouse Van Houten.

Bart posiada ukryte zdolności lingwistyczne. W trakcie pobytu we Francji w niesprzyjających okolicznościach uczy się mówić niemal perfekcyjnie po francusku[2]. W bardzo krótkim czasie opanowuje podstawy języka hiszpańskiego, japońskiego, kantońskiego oraz łacinę. Chłopiec jest również utalentowanym perkusistą[3].

ZachowanieEdytuj

Bart i Milhouse

Bart i Milhouse po spłataniu psikusa

Bart znany jest z zakłócania porządku w Szkole Podstawowej w Springfield. Niektóre z jego misternie złożonych psikusów mają nieprzyjemne konsekwencje. Pomimo złego zachowania jego działania i słowa wcale nie świadczą o zaniżonej sprawności intelektualnej, wręcz przeciwnie. Kiedy Bart zostaje dyżurnym w szkole, jego oceny się poprawiają, co pokazuje, że złe wyniki w nauce są skutkiem słabej koncentracji[4]. Problemy z kontrolą uwagi są w znacznym stopniu spowodowane ADHD[5]. W niektórych odcinkach Bart ma kłopot ze zrozumieniem prostych pojęć, np. słów ironia i równik.

Przez dorosłych Bart uważany jest za osobę, która nie wykorzystuje w pełni swoich możliwości. Bardzo często pokrywa się to z rzeczywistością, gdyż chłopiec posługuje się swoimi zdolnościami jedynie w sytuacjach niezwiązanych z nauką. Świadczyć o tym może odcinek, w którym uczy się na pamięć fragmentów Talmudu, aby pogodzić Klauna Krusty'ego z ojcem[6].

WyglądEdytuj

Rudy Bart

Bart z rudymi włosami

Bart posiada żółte (blond), najeżone włosy, które naturalnie są rude. Najczęściej nosi czerwoną koszulkę, niebieskie szorty oraz adidasy. W wcześniejszych odcinkach zamiast czerwonego ma błękitny t-shirt. Czasami zakłada swoją szczęśliwą czerwoną czapkę z daszkiem, którą nosi wraz z deskorolką lub procą.

Na specjalne okazje ubiera się w ciemnoniebieski garnitur z szortami tego samego koloru oraz czarny krawat. Nosząc tego typu strój, najczęściej ma uczesane włosy z przedziałkiem po środku.

CiekawostkiEdytuj

  • Ani on, ani Lisa i Maggie nie byli planowanymi dziećmi. Wiadomo też, że Marge była w ciąży z Bartem zanim poślubiła Homera.
  • Bart urodził się w prima aprilis.
  • Jego imię jest anagramem od słowa brat, co w wolnym tłumaczeniu oznacza bachor.
  • Istnieje creepypasta, w której mowa jest o tym, że w pierwszym sezonie serialu Bart miał wypaść z samolotu i umrzeć. Później jednak okazało się, że odcinek, w którym Bart miał zginąć, jest zwykłą zlepką innych epizodów, np. krótkometrażowego odcinka "The Funeral" i pełnometrażowego "Bart the General".
  • Pierwotnie Bart miał nazywać się Matt, czyli tak samo, jak rysownik oraz twórca Simpsonów i Futuramy - Matt Groening.
  • Grupa krwi Barta to O-, o czym dowiadujemy się w odcinku "Blood Feud".
  • Zanim się urodził, do brzucha ciężarnej Marge wleciała kropelka wina. To jeden z powodów, dla których Simpsonowie mają problem z wychowaniem Barta[7].
  • Ulubione serie filmów Barta to prawdopodobnie Szczęki i Gwiezdne wojny[8].
  • W pewnym odcinku dowiadujemy się, że razem z Lisą mają rude włosy, tylko promienie słoneczne farbują je na blond[9].
  • W "Treehouse of Horror VII" okazuje się, że ma brata bliźniaka o imieniu Hugo (jest to odcinek spoza kanonu serialu).
  • Bart paranoicznie boi się noży i pił łańcuchowych.
  • W założeniach serialu Bart był głównym bohaterem, wkrótce jednak wyparł go Homer.
  • Jest też jedynym członkiem głównej rodziny Simpsonów który nie posiada imienia z rodziny Matta Groening. Rodzice Matta mieli na imię Homer i Marge, a jego siostry Lisa i Maggie.
  • Jest uczulony na kalafior.
  • Według TV Guide Lisa wraz z Bartem, zajmują 11 miejsce najlepszych Top50 postaci animowanych

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj